Музично-меморіальний музей Соломії Крушельницької
en / de

Музично-меморіальний музей
Соломії Крушельницької у Львові

Філія: Меморіальний музей Станіслава Людкевича

Веб-сайт створений за підтримки Управління культури та туризму Львівської міської ради.

Експозиція: Від “Гальки” до “Мадам Баттерфляй”

Чотири театральні сезони (1898-1902 рр.) Соломія Крушельницька – примадонна Великого театру у Варшаві. У той час на сцені цього театру виступали славетні співаки – Карузо, Баттістіні, Дідур, Руссітано. У Варшаві Крушельницька дуже швидко здобула славу і пошану. Польські музикознавці та критики вважали її неперевершеною у всіх виставах (тоді в її репертарі було понад 30 опер), але особливо цінували С. Крушельницьку за блискуче виконання головних партій в операх польського композитора Станіслава Монюшка “Галька” і “Графиня”.

Наприкінці 1900 року Варшава відзначала своєрідний ювілей – 500­у виставу опери “Галька”. Ця подія стала великим святом польської культури. Партію Гальки в ювілейному спектаклі виконувала Соломія Крушельницька, котра чи не найбільше спричинилася до успіху та популяризації цієї опери. Вистава пройшла з тріумфом і здобула широкий розголос у пресі.

web_03.jpg

Перебуваючи у Варшаві, С. Крушельницька часто виїжджала на гостинні виступи до Петербурга. Там разом з Карузо, Баттістіні, Арімонді, Кучіні вона співала у складі італійської трупи у Маріїнському театрі. Особливе захоплення викликали її виступи у “Джоконді” А. Понк’єллі та “Трубадурі” Дж. Верді. Місцева преса високо оцінила талант співачки, всі російські критики констатували, що ця “артистка – винятковий феномен на нашому мистецькому небосхилі: голос великого діапазону, індивідуальних характерних властивостей і тембру... Слова, почуті з уст співачки, залишаються у кожному серці і в пам’яті назавжди. Безпосередність, внутрішня теплота, радість і любов до краси випромінюються від усієї художньої природи цієї визначної артистки, які зустрічаються у нас дуже рідко”.

Львівська преса того часу багато уваги приділила виступу С. Крушельницької перед родиною російського царя Миколи ІІ. Цей концерт відбувся 14 листопада 1899 р. у царському маєтку, що знаходився у містечку Скерновіцах під Варшавою. Наша землячка закінчила свій виступ традиційно – українськими народними піснями, а на запитання царя, якою мовою вона співала, Крушельницька гордо відповіла: “Це пісні мого народу, українського народу”.

На жаль, велика популярність Крушельницької, любов варшавської публіки викликала заздрість у певних людей з артистичного кола, котрі почали вдаватись до наклепів, провокацій, шантажу. Ображена до глибини душі, Соломія у листі до відомого польського критика Антонія Сигетинського спростувала безглузді плітки, що стали ґрунтом для злісних газетних інсинуацій.

Атмосфера високого мистецтва була порушена, і Соломія Крушельницька вирішила покинути Варшаву. За участю співачки було призначено останню виставу – оперу В. Желенського “Ґоплана” (13 червня 1901 р.). Ще задовго до початку вистави багатолюдний натовп заповнив вулиці і площі навколо театру. У цей вечір артистка отримала безліч квітів та коштовні подарунки. Шанувальники її таланту вручили співачці письмове прохання не покидати Варшаву. С. Крушельницька залишається ще на один сезон, завершуючи свої виступи на варшавській сцені 23 грудня 1902 р. партією Амелії в опері “Бал-маскарад” Дж. Верді. На початку 1903 р. артистка їде до Неаполя. На неї чекають нові міста, нові тріумфи.

1904 рік став особливим не лише в артистичній долі співачки, а й в історії музичного мистецтва Італії. Завдяки Крушельницькій нове життя здобула опера Дж. Пуччіні “Мадам Баттерфляй”. Сталося так, що ця вистава з відомою італійською співачкою Розіною Сторкіо у головній ролів зазнала в лютому 1904 року гучного провалу на сцені Міланського театру “Ла Скала”. Через деякий час на прохання композитора Соломія Крушельницька виступає у повторній прем’єрі цієї опери, яка відбулася 28 травня 1904 року на сцені театру “Ґранде” в Бреші і стала визначною перемогою для автора і співачки. Відомий італійський музикознавець Р. Кортопассі, відтворюючи події того дня, відзначив, що “Соломія Крушельницька, яка вразила всіх силою драматизму і блискучим акторським талантом, була справжньою тріумфаторкою вистави”.

Вдячний композитор на знак поваги підписав співачці фото: “Найпрекраснішій і найчарівнішій Баттерфляй. Джакомо Пуччіні. Торре дель Лаґо, 1904 р.”

 

Довідка для відвідувачів

Музично-меморіальний музей С. Крушельницької
79000, м. Львів, вул. С. Крушельницької, 23.
Тел. 38(032) 261-04-76, тел/факс 261-04-74
e-mail: muzejsk@ukr.net

Експозиція музею працює щодня з 10 до 17 год.
Вихідний день – вівторок.

Філія: Меморіальний музей С. Людкевича
79011, м. Львів, вул. С. Людкевича, 7.


Тимчасово відвідувачів не приймає